آموزش سی شارپ – پروژه سوم

خانه / برنامه نویسی و شبیه سازی / آموزش سی شارپ – پروژه سوم

آموزش سی شارپ – پروژه سوم

آموزش سی شارپ - پروژه سومReviewed by رضا فرضی on Mar 26Rating: 5.0آموزش سی شارپ - پروژه سومآموزش سی شارپ - پروژه سوم

آموزش سی شارپ – پروژه سوم

فرض کنید فروشنده ای از شما به عنوان یک برنامه نویس خواسته که برای مغازه ی وی یک برنامه ی حسابداری ساده بنویسید.هر یک از اجناس آن مغازه دارای یک کد کالا می باشد.برنامه باید به گونه ای نوشته شود که کد کالا، قیمت واحد آن کالا و تعداد قطعات فروش رفته ی آن کالا را دریافت کند و سپس هزینه ای که خریدار باید بپردازد را به صورت یک فاکتور محاسبه و چاپ نماید.

 

کد های این برنامه را به صورت زیر می توانید بنویسید:

ابتدا فایل Program.cs را به P3.cs تغییر نام دهید و سپس کد های زیر را در آن وارد کنید.

۱٫   using System;
۲٫
۳٫   public class P3
۴٫   {
۵٫       private string name;
۶٫       private int code;
۷٫       private int num;
۸٫       private decimal val;
۹٫
۱۰٫     public string Name
۱۱٫       {
۱۲٫          get
۱۳٫           {
۱۴٫               return name;
۱۵٫          }
۱۶٫           set
۱۷٫          {
۱۸٫               name = value;
۱۹٫           }
۲۰٫       }
۲۱٫       public int Code
۲۲٫       {
۲۳٫           get
۲۴٫           {
۲۵٫               return code;
۲۶٫           }
۲۷٫           set
۲۸٫           {
۲۹٫               code = value;
۳۰٫           }
۳۱٫       }
۳۲٫       public int Num
۳۳٫       {
۳۴٫           get
۳۵٫           {
۳۶٫               return num;
۳۷٫           }
۳۸٫           set
۳۹٫           {
۴۰٫               num = value;
۴۱٫           }
۴۲٫       }
۴۳٫       public decimal Val
۴۴٫       {
۴۵٫           get
۴۶٫           {
۴۷٫               return val;
۴۸٫           }
۴۹٫           set
۵۰٫           {
۵۱٫               val = value;
۵۲٫           }
۵۳٫       }
۵۴٫       public P3(string name, int code, int num, decimal val)
۵۵٫       {
۵۶٫           Name = name;
۵۷٫           Code = code;
۵۸٫           Num = num;
۵۹٫           Val = val;
۶۰٫       }
۶۱٫       public void Bill()
۶۲٫       {
۶۳٫           decimal Price;
۶۴٫           Price = Num * Val;
۶۵٫           Console.WriteLine();
۶۶٫           Console.WriteLine(“The bill of customer ‘{0}’ is:\nCode {1}\nNumber {2}\nPrice is: {3}”, Name, Code, Num, Price);
۶۷٫       }
۶۸٫   }

خطوط ۵ تا ۸ چهار متغیر نمونه را تعریف می کنند.خطوط ۱۰ تا ۵۳ چهار خاصیت را برای چهار متغیر نمونه می سازد.هر کدام از این چهار خاصیت دارای دستور های get و set هستند که آن ها را در بخش قبل بررسی کردیم.خط ۵۴ تا ۶۰ ساختار کلاس می باشد که از آن برای مقدار دهی اولیه ی چهار خاصیت استفاده شده است.این ساختار دارای چهار پارامتر ورودی به ازای هر کدام از خاصیت ها می باشد و این پارامتر های ورودی را در مقدار خاصیت ها قرار می دهد.

خط ۶۱ کد شروع کننده  ی متد Bill() می باشد.این متد در بدنه ی خود ابتدا تعداد فروش را در قیمت واحد آن کالا ضرب کرده و حاصل ضرب را در متغیر Price که از نوع decimal تعریف شده است قرار می دهدو سپس در خط ۶۶ فاکتور را چاپ می کند.

متغیر decimal برای نگه داری اعداد اعشاری به کار گرفته می شود.در مورد این نوع داده و دو نوع دیگر که ان ها نیز برای اعداد اعشاری به کار می روند در بخش های بعدی آموزش مطالبی خواهید آموخت.

حال یک فایل جدید به نام P3Test بسازید و کد های زیر را در آن وارد کنید:

۱٫   using System;
۲٫
۳٫   public class P3Test
۴٫   {
۵٫      public static void Main(string[] args)
۶٫       {
۷٫          string name;
۸٫           int code;
۹٫           int num;
۱۰٫           decimal val;
۱۱٫
۱۲٫           Console.Write(“Enter the name of customer: “);
۱۳٫           name = Console.ReadLine();
۱۴٫
۱۵٫           Console.Write(“Enter code: “);
۱۶٫           code = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
۱۷٫
۱۸٫           Console.Write(“Enter number: “);
۱۹٫           num = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
۲۰٫
۲۱٫           Console.Write(“Enter the price of one: “);
۲۲٫           val = Convert.ToDecimal(Console.ReadLine());
۲۳٫
۲۴٫           P3 ObjectP3 = new P3(name, code, num, val);
۲۵٫           ObjectP3.Bill();
۲۶٫
۲۷٫           Console.ReadKey();
۲۸٫       }
۲۹٫   }

در اینجا در بدنه ی متد Main() ابتدا چهار متغیر تعریف شده و سپس مقدار این چهار متغیر از کاربر گرفته شده است.توجه کنید چون عددی که کاربر وارد می کند به صورت رشته است و می خواهیم که این اعداد را در متغیر هایی از نوع داده ی int و decimal وارد کنیم ابتدا باید آن ها را تبدیل کنیم.برای این کار از متدهای Toint32 و ToDecimal از کلاس convert موجود در فضای نام system استفاده می شود. Convert.Toint32(parameter) پارامتر ورودی خود را که از نوع string است به نوع int تبدیل می کند.

در ادامه در خط ۲۴ یک شی از کلاس P3 ساخته شده و در فراخوانی ساختار، چهار پارامتر مورد نیاز آن، برایش ارسال شده است تا با استفاده از آن ها متغیر های نمونه ی موجود در کلاس P3 مقدار دهی اولیه شوند.در خط ۲۵ متد Bill() احضار شده تا وظیفه ی خود را انجام دهد.

 

هنگامی که یک خاصیت را تعریف می کنید اگر در بدنه ی آن خاصیت فقط و فقط دستور get و set را به گونه ای که در بالا می بینید وجود داشته باشد می توانید از خواص خود پیاده شونده استفاده کنید.در این صورت نیازی به تعریف متغیر نمونه نبوده و خاصیت را به صورت زیر می توان تعریف کرد:

Public int Num{get; set; }

 

ممکن است فردی که از برنامه استفاده می کند در هنگام وارد کردن اطلاعات اشتباهی انجام دهد مثلا در هنگام وارد کردن تعداد عددی منفی را وارد کند.شما در نوشتن برنامه خود باید این مسائل را کنترل کنید.کنترل کردن این خطاها را در ادامه ی اموزش و در قسمت ساختار های کنترلی خواهید آموخت.

برای تمرین بیشتر کد های بالا را با استفاده از خواص خود پیاده شونده به طور خلاصه تر بنویسید.

رضا فرضی
رضا فرضی
رضا فرضی هستم متولد 71 در شهرستان دیر استان بوشهر، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر و در حال حاضر دانشجوی مقطع ارشد مهندسی شیمی دانشگاه شیراز می باشم..
Recent Posts
نمایش 2 نظر
پینک بگ ها /قوانین

ارسال نظر


*

تماس با ما

پیغام خود را بگذارید تا در سریع ترین زمان پاسخگوی شما باشیم.

قابل خواندن نیست ؟ تغییر دهید.. captcha txt

متن خود را برای جستجو وارد نماید

C#_Pic_www.irchemeng.irsyngas_www.irchemeng.ir