گازوییل و محیط زیست

خانه / سایر موارد / گازوییل و محیط زیست

گازوییل و محیط زیست

در سایر موارد
گازوییل و محیط زیستReviewed by رضا فرضی on Dec 12Rating: 5.0گازوییل و محیط زیستگازوییل و محیط زیست

با توجه به این که اکثر نفت خام ایران از نوع پارافینی نفتی است ، بنابراین فرآورده‌های گازوییل حاصل از آن از نظر هیدروکربن‌های آروماتیک در حد مطلوبی است. اما مقدار گوگرد این گازوئیل نسبت به استانداردهای جهانی بسیار زیاد است و بنابراین لازم است برای کاهش آن با نصب دستگاه‌های گوگردزدایی در پالایشگاه‌های کشور اقدامات جدی به عمل آید.یکی از روش‌های سریع و در دسترس که نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی برای بهبود سوخت موتور دیزل ندارد، پایین آوردن نقطه جوش انتهایی تقطیر یا به عبارت دیگر سبک تر کردن قسمت انتهایی آن و هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای آروماتیکی است که باید به عنوان یک عامل مهم در تهیه گازوئیل جدید موتورهای دیزلی در نظر گرفته شود.
نتایج حاصل از آزمایش‌های فیزیکی و شیمیایی ، بیانگر مناسب بودن این سوخت ، به عنوان سوخت حرارتی است. تنها اشکال این سوخت بالا بودن نقطه ریزش آن است. این نقطه ریزش بالا به دلیل وجود هیدروکربن‌های سنگین پارافین نرمال است که با افزودن فرآورده نفت سفید به عنوان رقیق‌کننده یا مواد افزودنی کاهش‌دهنده نقطه ریزش می‌توان آن را به کمتر از ۴ درجه سانتی پایه که استاندارد فعلی شرکت ملی نفت ایران است ، کاهش داد و از آن به عنوان سوخت حرارتی منازل ، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها استفاده کرد.
هنگام احتراق سوخت در موتورهای دیزلی ، عملیات فیزیکی و شیمیایی روی می‌دهد. عملیات فیزیکی شیوه پخش سوخت و افزایش درجه حرارت در زمان احتراق ، پس از ورود سوخت به محفظه آن را در بر می‌گیرد. عملیات شیمیایی، به نوع هیدروکربن‌ها در تنظیم درجه حرارت بستگی دارد. مقدار اکسیژن هوا و شدت تماس اکسیژن و مولکول‌های سوخت نیز در احتراق نقش مهمی دارد. به طوری که می‌توان مطلوب بودن سوخت را باکیفیت احتراق تعیین کرد.

حذف هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه با کاهش نقطه جوش انتهایی تقطیر، مانع از ایجاد صدای ناهنجار در خروجی اگزوز و در نتیجه کاهش آلودگی صوتی و عملکرد بهتر موتورهای دیزلی می‌شود

افزایش ارزش حرارتی خالص این سوخت، سبب افزایش بازدهی عمل احتراق در موتورهای درون‌سوز دیزلی می‌شود. با کاهش هیدروکربن‌های آروماتیک حذف و ترکیبات سنگین خطرناک کیفیت سوخت نسبت به گازوئیل‌های دیزلی مورد استفاده افزایش خواهد یافت.

براساس استانداردهای جهانی میزان گوگرد باید زیر ppm10 باشد.

رضا فرضی
رضا فرضی
رضا فرضی هستم متولد 71 در شهرستان دیر استان بوشهر، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی شیمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر و در حال حاضر دانشجوی مقطع ارشد مهندسی شیمی دانشگاه شیراز می باشم..
پست های توصیه شده

ارسال نظر


*

تماس با ما

پیغام خود را بگذارید تا در سریع ترین زمان پاسخگوی شما باشیم.

قابل خواندن نیست ؟ تغییر دهید.. captcha txt

متن خود را برای جستجو وارد نماید

تصفیه شیمیایی گازوییل